Tuesday, July 3, 2012

Batu Aneh dari Batu Kawa

TAJUK : BATU ANEH DARI BATU KAWA

ISBN : 978-967-317-662-5

PENGARANG : Azwani Abdul Ghani

PENERBIT : Kohwai & Young Publications Sdn. Bhd.

BIL. MUKA SURAT : 16 

TAHUN TERBIT : 2005

JENIS BUKU : Fiksyen

BAHASA : BM


SINOPSIS :
Suatu perkahwinan meriah pernah berlangsung di Batu Kawa. Kedua pengantin duduk di atas pentas yang cantik di dalam dewan. Kawan-kawan dan ahli keluarga bergilir-gilir duduk dekat mereka sepanjang hari.


Di luar rumah, beberapa penduduk kampung sedang sibuk memasak hidangan nasi di dalam kawah batu yang besar. Ia adalah hidangan bagi para tetamu majlis itu.


Seekor kucing masuk ke alam rumah. Seorang kanak-kanak menangkapnya dan membawanya ke luar. Kemudian, dia membakar ekornya. Meow! Kucing itu menjerit kesakitan dan berlari ke sana ke sini. Budak-budak nakal lain mengejar kucing itu dan menyepaknya. Mereka menganggap aksi kucing itu terlompat-lompat suatu yang lucu. Seorang tua telah menasihati perbuatan mereka yang salah dalam melayan haiwan itu tetapi tidak diendahkan.


Tiba-tiba angin bertiup kencang. Tiupan angin itu sungguh kuat hingga merobohkan rumah. Bang! Kawah makanan terbalik. Para tetamu terpaksa berpegangan bagi menyelamatkan diri. Kilat berkilauan dan guruh berdentuman.


Apabila angin reda, matahari kembali bersinar. Kini, hanya terdapat batuan di tempat perkahwinan itu dilangsungkan! 


Hari ini, masih dapat dilihat lingaran batuan aneh di Batu Kawa. Kononnya, dua batu besar di tengah-tengah adalah kedua-dua pengantin., dan batuan di sekitar mereka adalah para tamu.
MORAL :
-

PERKATAAN BARU :
-

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Buku Ally Published @ 2014 by Ipietoon