Wednesday, January 2, 2013

Tikus Bandar dan Tikus Kampung

TAJUK : TIKUS BANDAR DAN TIKUS KAMPUNG

ISBN : 978-967-317-853-7 

PENGARANG : Azwani Abdul Ghani

PENERBIT : Koh Wai & Young Publications Sdn. Bhd.

BIL. MUKA SURAT : 16

TAHUN TERBIT : 2006

JENIS BUKU : Fiksyen

BAHASA : BM

SINOPSIS :
Tikus bandar menziarahi sepupunya di kampung. 
A Mouse Town sekali melawat saudara yang tinggal di negara ini. Untuk makan tengah hari Tetikus Negara berkhidmat batang gandum, akar, dan acorns, dengan sedikit air sejuk untuk minum. Tetikus Town makan sangat berhati-hati, mengamalkan makan sedikit ini dan sedikit itu, dan dengan cara beliau membuat ia sangat jelas bahawa dia memakan makanan yang mudah sahaja untuk menjadi sopan. 
Selepas makan rakan-rakan berbual panjang, atau sebaliknya Tetikus Town bercakap tentang hidupnya di bandar manakala Mouse Negara mendengar. Mereka kemudian pergi ke tempat tidur di sarang yang selesa di pagar pohon dan tidur di tenang dan keselesaan sehingga pagi. Dalam tidur Tetikus Negara bermimpi dia adalah seorang Tetikus Town semua kemewahan dan keseronokan hidup bandar yang rakannya menyifatkan untuknya. Jadi hari berikutnya apabila Tetikus Town meminta Mouse Negara untuk pulang ke rumah dengan dia ke bandar, dia dengan senang hati berkata ya. 

Apabila mereka sampai ke rumah di mana Mouse Town tinggal, mereka mendapati di atas meja di ruang makan sampah sarap daripada jamuan yang sangat halus. Terdapat kuih dan jeli, pastri, keju lazat, sesungguhnya, makanan yang paling menarik bahawa Mouse boleh bayangkan. Tetapi hanya sebagai Mouse Negara adalah kira-kira untuk menggigit sedikit jelita pastri, dia mendengar meong kucing dengan kuat dan calar di pintu. Dalam takut Tikus yang bergegas ke tempat persembunyian, di mana mereka meletakkan agak masih untuk masa yang lama, tidak berani untuk bernafas. Apabila akhirnya mereka meneroka kembali ke perayaan, pintu dibuka tiba-tiba dan dalam datang hamba-hamba untuk membersihkan meja, diikuti oleh Dog House. 
Tetikus Negara berhenti di tempat persembunyiannya Mouse Town hanya cukup lama untuk mengambil beg permaidani beliau dan payung. 

"Anda mungkin mempunyai kemewahan dan dainties bahawa saya tidak," katanya sambil bergegas pergi, "tetapi saya lebih suka makanan biasa saya dan kehidupan yang mudah di negara ini dengan aman dan selamat yang pergi bersamanya."

MORAL :
Poverty with security is better than plenty in the midst of fear and uncertainty.

PERKATAAN BARU :
1- dikurniakan - dianugerahkan

2- bersyukur - berterima kasih

3- berlapikkan - beralaskan

4- cencorot tanah - tikus mondok

5- mahkota - alat kebesaran raja





8 comments:

Unknown said...

hei botak licin

Unknown said...

Bagus cerita ni 😍👍🏻

Unknown said...

Lol

Unknown said...

Lol

Unknown said...

Menarik

Unknown said...

hari hari baca buku yang sama

Unknown said...

tulah

izzi said...

Hello, this is a nicely explained article. Your piece was very informative. I had never heard the issue presented in that light. Thanks for your hard work.
seo content marketing
web design kl

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Buku Ally Published @ 2014 by Ipietoon